Przełącz ofertę
09.10.2017

Specyfika produkcji opakowań szklanych i jej wpływ na budowanie relacji z klientem.

Może się wydawać, że sprzedaż dóbr wyprodukowanych przez hutę szkła niczym nie różni się od sprzedaży innych produkowanych masowo przedmiotów. Otóż różni się, a to z powodu jednego elementu: wanny szklarskiej.

Wokół nas znajdziemy wiele przedmiotów wykonanych ze szkła: szyby w oknach, hartowane szyby na balkonach, wazony, karafki, popielniczki, miseczki, szklanki, butelki czy słoiki. Jeśli im się przyjrzeć i porównać, to zobaczymy, że każda z tych rzeczy ma inny kolor, inną wielkość, inne unikatowe parametry, które są nieodzowne dla ich funkcjonalności. A jednak wszystkie one powstają z płynnej masy, jaką jest roztopione szkło, które topi się właśnie w wannie szklarskiej! Jest to proces zaawansowany technologicznie, czasochłonny, może być niebezpieczny, ale przede wszystkim jest … szalenie kosztowny.

Dlatego wanna szklarska zawsze pracuje, nigdy nie jest wygaszana, zawsze płynie w niej rzeka gorącego szkła, a co za tym idzie, produkcja nigdy się nie zatrzymuje. W niedzielę i w święta, w dzień i w nocy, latem i zimą, w sezonie i poza sezonem. W każdej sekundzie roku huta musi produkować, aby się utrzymać. Na każdej zmianie trzeba mieć pełną i profesjonalną obsługę wszystkich urządzeń, a towar jest pakowany bez przerwy.
W innych zakładach można zatrzymać produkcję. Można, mówiąc potocznie, „zgasić światło i iść do domu”. Jeśli coś takiego wydarzy się w hucie to znaczy, że „umarła”, a jej „serce”, czyli wanna szklarska, już nie pracuje.
Nasza huta szkła Klarglass w Pobiedziskach specjalizuje się w produkcji szklanych opakowań bezbarwnych i przezroczystych – mówiąc prościej: butelkach oraz słoikach.

Dostarczamy na rynek krajowy oraz międzynarodowy opakowania w seriach po setki tysięcy i miliony sztuk. Można się z nimi spotkać podczas każdych zakupów. W opakowaniach produkowanych w naszej hucie można znaleźć wodę, soki, syropy, wina, wódki, cydry, dżemy, powidła, oliwki, kapary, karczochy, suszone pomidory, szczaw, ogórki, sałatki warzywne, pasty mięsne i wegetariańskie, dania gotowe i wiele innych.
Dla wielu naszych klientów jesteśmy dostawcą strategicznym. Nasze relacje oparte są na zaufaniu, rzetelności, powtarzalności i wzajemnym szacunku dla wykonywanych, ale również powierzonych zadań. Wielokrotnie nasi klienci nam pomagali, wielokrotnie odwzajemnialiśmy się im tym samym, bo właśnie tak widzimy model współpracy z klientem. Wzajemne zrozumienie, wspólny rozwój i solidarność. Oczywiście, bywa i tak, że biznes wymusza trudne decyzje i właśnie w takich momentach ta bliska relacja, te setki rozmów telefonicznych, te godziny spędzone przy jednym stole pozwalają przezwyciężyć problemy czy ograniczenia lub je zrozumieć i zaakceptować, co jest bardzo ważnym impulsem do rozwoju. Nasze relacje mają charakter trwały i wieloletni. Często, przy okazji obowiązków zawodowych, rodzą się przyjaźnie, ponieważ stawiamy na otwartość i szczerość.

Rynek opakowań szklanych jest stosunkowo wąski. Można o nim mówić, że jest wręcz hermetyczny. Kapitał startowy potrzebny do uruchomienia wysokowolumenowej produkcji przetworów w opakowaniach szklanych w słoikach, a w butelkach zwłaszcza, jest na tyle wysoki, że na rynku od wielu lat funkcjonuje pewien zbiór podmiotów mocno już osadzonych, o ustalonej pozycji oraz renomie.
Jeszcze większe nakłady należy ponieść, aby stworzyć od podstaw nową hutę szkła. W efekcie można zaobserwować migrację kapitału, pracowników, zleceń i kontraktów w danym momencie, jednak ilość kluczowych podmiotów z roku na rok pozostaje mniej więcej taka sama.
Dobrym źródłem informacji jest również prasa branżowa czy media społecznościowe oraz półki w sklepach detalicznych. Wystarczy wejść do sklepu, dobrze przyjrzeć się, przykładowo, półce z dżemami, i już wiadomo kto jest producentem marki oraz kto do tego producenta dostarcza opakowanie. Na bazie tych ogólnodostępnych informacji nawet osoba bez głębokiej wiedzy może wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski o aktualnej sytuacji na rynku.

Prowadzi to do sytuacji, w której strony wiedzą o sobie sporo jeszcze zanim ich przedstawiciele spotkają się po raz pierwszy.
Najbardziej trwałą relacją pomiędzy dostawcą szkła a odbiorcą jest tak zwany zastrzeżony wzór indywidualny. Jest to projekt stworzony według koncepcji odbiorcy, na jego wyraźne życzenie i na jego wyłączność. Odbiorca bierze na siebie ciężar finansowania form produkcyjnych, a w zamian za to otrzymuje wyjątkowe i unikatowe opakowanie dla swojego produktu. Takie opakowanie buduje markę produktu i przetwórcy, ale także dostawcy. Nasza huta specjalizuje się w produkcji wzorów indywidualnych. Dzięki tej współpracy nasi klienci zdobywają nowe rynki, wygrywają przetargi i zwiększają swoją sprzedaż. Praktyka pokazuje, że jeśli ktoś stworzy wzór indywidualny to z niego nie rezygnuje, a wraz z rozwojem firmy sięga po kolejne, doceniając pozytywne skutki zwiększonej rozpoznawalności.

Historia opakowań zna wiele przykładów, w których wzór stawał się symbolem nie tylko produktu, ale również symbolem dekady, prosperity, zmian nawyków żywieniowych czy też nawyków konsumenckich, stylu życia a nawet uzyskiwał status małego dzieła sztuki.
Jak wygląda ścieżka stworzenia wzor indywidualnego? Najczęściej zaczyna się od ściśle określonego briefu lub wstępnych koncepcji dotyczących kształtu, typu zamknięcia, pojemności, wolumenu itp., które są opracowywane przez dział marketingu odbiorcy. Informacje te trafiają do działu konstrukcyjnego, w którym wysoce wyspecjalizowani pracownicy projektują od podstaw nowe słoiki oraz butelki, biorąc pod uwagę aspekty technologiczne produkcji opakowań szklanych.

Każde z projektowanych opakowań musi spełniać określone parametry, od zakładanej wysokości poczynając, na pojemności kończąc. W zależności od warunków panujących na linii odbiorcy opakowanie musi spełniać szereg wymagań indywidualnych jakimi mogą być: odporność na szok termiczny, udarność, wytrzymałość na zgniatanie pionowe, pole ochronne etykiety, rodzaj etykiety, typ zamknięcia, typ i rodzaj graweru, dylatacja, paletyzacja, depaletyzacja, przygotowanie pod zdobienie oraz inne.

Powyższych parametrów jest naprawdę dużo. Każdy z nich musi zostać dokładnie omówiony i uwzględniony w projektowanym opakowaniu i, podkreślmy to raz jeszcze, dostosowany do indywidualnego zapotrzebowania. Wymaga to doskonałej komunikacji pomiędzy stronami, zaangażowania, kreatywności oraz doświadczenia. Ważne jest wyznaczenie i wyraźne wskazanie osób prowadzących projekt. Bywa, że koncepcji, pomysłów, rysunków i danych jest tak wiele, że bez moderatora, a zarazem koordynatora działań zespołów, wdrażanie mogłoby trwać latami. Zwykle jednak jednostką czasu we wdrażaniu nowego opakowania są tygodnie lub, w komfortowej sytuacji dla obu stron, miesiące.

Po okresie pracy koncepcyjnej nadchodzi etap wzorowania opakowania. Jest to bardzo krótka produkcja, do której wymagany jest zakup części oprzyrządowania linii. Efektem wzorowania opakowania jest określona partia opakowań, które trafiają do odbiorcy celem weryfikacji i potwierdzenia ostatecznego kształtu opakowania w warunkach testu produkcyjnego. Dla huty szkła jest to pierwszy moment na analizę technologiczną produkcji, potwierdzenia lub korekty parametrów. Partia ta stanowi także materiał na sprawdzenie skuteczności urządzeń kontrolnych, paletyzacji, transportowania produktu itp. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie ma czasu na wzorowanie z uwagi na naglącą potrzebę produkcji. Huta Klarglass, mając do dyspozycji doświadczony i kompetentny zespół, nie raz i nie dwa pomagała w ten sposób swoim partnerom, zabezpieczając ich przed konsekwencjami braku towaru i ryzykiem wypadnięcia z rynku.

Ostatnim etapem jest produkcja seryjna opakowania i dostawy do klienta. Często jest to wielkie święto zarówno w hucie szkła, jak i u odbiorcy. Wreszcie widoczne są efekty ciężkiej pracy wielu zaangażowanych osób! Jest to chwila satysfakcji dla wszystkich, którą przebić może jedynie niespodziewane dojrzenie na półce produktu, który wcześniej pomagało się partnerowi wdrożyć.

Przełącz ofertę
Informacja o projektach UE
Certyfikaty: HACCP, ISO 9001:2015, FSSC 22000
quality
Zwiń